Svenskpodden

Svenskpodden är en helt ny podcast om svenskämnet i grundskola och på gymnasiet. 

I Svenskpodden intervjuar Carl-Johan Markstedt insatta personer i svenskämnets olika delar. Carl-Johan har själv en bakgrund som lärare och journalist. Han har också tagit fram flertalet läromedel. Idag ansvarar han för skolverksamheten på Nobelmuseet i Stockholm.

Svenskpodden

Svenskpodden finns på Apple podcast och Acast.

ACAST: https://www.acast.com/svenskpodden
ITUNES: https://itunes.apple.com/us/podcast/svenskpodden-med-carl-johan-markstedt/id1287003216

Klicka här för att lyssna på teaser-avsnitt

Avsnitt 1 med Christina Lindström, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden Avsnitt 1

Oktober – om att skriva för tonåringar
 
Vad är särskilt viktigt att tänka på när man skriver böcker för unga läsare?
Hur väcker man ungas engagemang för skönlitteratur? Samtal med författaren  och svenskläraren Christina Lindström, som bland annat skrivit ungdoms- romanerna Hälsningar från havets botten och Jack.

Klicka här för att ladda ner boktipsen till avsnitt 1 i pdf-format

Avsnitt 2 med Camilla Nilsson och Tiia Ojala, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden Avsnitt 2

November – om nyanländas lärande 
Hur undervisar man så att nyanlända så snabbt som möjligt erövrar ett språk för framtiden? Vilka är framgångsfaktorerna? 
Samtal med läromedelsförfattarna Tiia Ojala och Camilla Nilsson.

Klicka här för att ladda ner boktipsen till avsnitt 2 i pdf-format

Bonusavsnitt med Kristian Fredén och Sven Eriksson, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden bonusavsnitt

Bonusavsnitt - Nobelpriset i litteratur 2017
I oktober tillkännagav Svenska Akademien att 2017 års Nobelpris i litteratur går till den engelska författaren Kazuo Ishiguro. Hur går det egentligen till när Svenska Akademien utser Nobelpristagare i litteratur? Vem är årets litteraturpristagare och vad kännetecknar hans författarskap? Och hur kan man läsa och diskutera Ishiguro i klassrummet?
Samtal med Kristian Fredén, litteraturkritiker, författare och bibliotekarie på Svenska Akademiens Nobelbibliotek, samt Sven Eriksson, läromedelsförfattare och svensklärare. 

Klicka här för att ladda ner extrauppgifter till Never let me go i pdf-format

Avsnitt 3 med Kristina Asker och Susan Nieland, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden Avsnitt 3

December – om genrepedagogikens framgång 
Varför har genrepedagogiken blivit en så framgångsrik modell för lärande?  Och hur har modellen utvecklats under de senaste åren?
Samtal med Kristina Asker och Susan Nieland, båda författare till genrepedagogiska läromedel.

Klicka här för att ladda ner extramaterial av Kristina Asker i pdf-format
Klicka här för att ladda ner extramaterial av Susan Nieland i pdf-format

Avsnitt 4 med Magnus Nordin, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden avsnitt 4

Januari – om spänning och skräck för unga läsare
 
Hur läskigt får det egentligen vara när man skriver böcker för unga läsare? Hur bygger man upp spännande stämningar i berättelserna? Och vad är viktigt att tänka på när skolor förbereder sig inför ett besök av ett författare? Samtal med ungdomsboksförfattaren Magnus Nordin. Avsnittet är inspelat på Nya Elementar i Bromma i Stockholm, i samband med att Magnus Nordin träffade ett antal klasser i årskurs åtta och berättade om sitt skrivande.

Klicka här för att ladda ner skrivtipsen till avsnitt 4 i pdf-format

Avsnitt 5 med Charlotta Granath, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden avsnitt 5

Februari – om skolans demokratiuppdrag – undervisningsexempel svenska
 
Demokrati är ett uppdrag för hela skolan. Vad man innebär det i praktiken, och hur kan demokratiuppdraget i skolans omsättas i undervisning i svenskämnet? Samtal med Charlotta Granath, lärare i SO och förstelärare i demokrati på Viksjöskolan i Järfälla. Charlotta Granath är även lärarutbildare och författare till boken Demokratiuppdraget i skolan – metodhandbok med undervisningsexempel.

Klicka här för att ladda ner lektionstipsen till avsnitt 5 i pdf-format

Avsnitt 6 med Katarina Fast Ehrlén, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden avsnitt 6

Mars – om informationssökning och källkritik
 
Fake knowledge vad är det och hur undviker vi det? 
”Desto mer en elev kan i ett ämne, får eleven lättare att skaffa sig ett källkritiskt förhållningssätt till det den läser och tar till sig.”
Genom undervisningen i svenska ska eleverna få kunskaper om hur man söker och kritiskt granskar information från olika källor. Men hur gör man i praktiken?

Katarina bl.a. ger konkreta exempel på uppgifter för svenskämnet, som till exempel:
- Hur kan ni arbeta med er egen skolas webbplats – fakta granska, vem har citats om skolan, är bilder som visas på hemsidan ens från skolan?  
- Vet dina elever om att de kan redigera Wikipedia? - hur ska du och dina elever förhålla er till den sighten som källa och hur arbetar Katarina med Wikipedia i sin undervisning?

• För dig som arbetar med högstadie- och gymnasieelever tipsar vi om ett utdrag ur Det är bara att googla! - Hitta nyckelord och gör dem till trampoliner i din sökprocess. 
Klicka här för att ladda ner lektionstipset ur Det är bara att googla i pdf-format

• För mellanstadieelever hittar du följande tips ur ZickZack Sökrummet - Vem är mest trovärdig? och Hur mycket tror du på det här?
Klicka här för att ladda ner lektionstipset ur ZickZack i pdf-format

Avsnitt 7 med Vendela Blomström, klicka på länken till vänster för att lyssna.

Svenskpodden avsnitt 7

April – om retoriken som resurs i klassrummet
 
I det här avsnittet av  Svenskpodden får du lyssna till ett samtal med Vendela Blomström universitetsadjunkt och studierektor vid Stockholms universitet – men också en av medförfattarna till läromedlet Svenska impulser – en handbok retorik.

Konsten att kunna kommunicera så alla förstår, det är det viktiga inom retoriken
• Hur kan retoriken vara en resurs i grundskolan och på gymnasiet i arbetet med muntlig och skriftlig kommunikation? • Hur kan retoriken utveckla eleverna kritiska tänkande? • Och vad är viktigt att tänka på när lärare ger respons på elevers texter och tal? 
… det är frågor som bland annat lyfts i det här avsnittet. Vendela Blomström beskriver även den retoriska arbetsprocessen, och ger konkreta exempel hur elever kan arbeta med bl.a. etos, logos och patos. Vendela förklarar också varför det är viktigt att den respons som lärare ger är konkret, konstruktiv – och kärleksfull.

  • För dig som arbetar med högstadie- och gymnasieelever tipsar vi om hur du arbetar med Etos, logos och patos i din undervisning. Vad kännetecknar en bra talare, hur du använder Etos, Logos och Patos som redskap för kristiska förhållningssätt. 

Vi bjuder även på några bra länkar som lyfter Frances McDormands tacktal på Oscarsgalan 2018.

Klicka här för att ladda ner extramaterial för lärare - Retorik som resurs i klassrummet i pdf-format

  • För dig som arbetar med mellanstadieelever hittar du följande tips ur ZickZack Skrivrummet åk 5 - Argumentationsspelet 

Klicka här för att ladda ner lektionstipset ur ZickZack Skrivrummet åk 5 - Argumentationsspelet i pdf-format

Anmäl dig till Svenskpoddens nyhetsbrev!
Få förhandsinformation och bonusmaterial direkt till din epost.

Adressuppgifter

Förnamn
Efternamn
E-post
Skola
Adress
Postnummer
Ort
Undervisar i ämnen
Undervisar i skolår
 
 

Kontakta oss

Order och beställning
08-587 642 10
kundtjanst@sanomautbildning.se 

Nyhet! Känn på litteraturen 4

Nu finns Känn på litteraturen 4 i lager. Boken innehåller vägledningar till tio romaner för unga vuxna.

Läs mer

Film om nya Svenska impulser 1

Här presenterar författarna Carl-Johan Markstedt och Sven Eriksson nyheterna i nya upplagan av Svenska impulser 1.

Klicka här för att se film

Redaktionen tipsar

Läs intervjun med Tiia Ojala - En vinnande känsla för språk.

Klicka här för att läsa!