Studenter som lär sig med Bingel | Sanoma Utbildning

Möt Stella som älskar Bingel!

Jag älskar Bingel! Det är det första Stella säger när vi börjar vårt samtal som ska handla om Bingel.

– Du behöver inte säga så bara för att du ska prata med oss, säger vi lite generat.

– Men det är ju sant, utbrister Stella.

Stella Savvidou är lärare på Boo skola i Nacka kommun, och har binglat med
sina elever sedan 2015. Hon ser det som att Bingel har blivit ett naturligt inslag i undervisningen. Med tiden har det blivit så att skolan har valt att använda de läromedel som har övningar i Bingel.

– Den kopplingen är verkligen en styrka och övningarna i Bingel blir ett bra komplement till böckerna, säger Stella. Jag slipper använda extraböcker och en massa uppkopierat material och så fort eleverna säger att de är färdiga med en uppgift kan de alltid fortsätta att träna i Bingel. Det finns med andra ord alltid något att göra för eleverna och jag behöver inte känna mig pressad att hitta på uppgifter. Stella berättar också att hon numer använder Bingel för läxuppgifter.

– Det underlättar för mig. Jag får mindre jobb; behöver inte kopiera upp en mängd papper som ska släpas fram och tillbaka till skolan( och tappas bort …) och jag behöver inte rätta dem. Eleverna får direkt feedback och kan rätta sig själva. Jag ger dem läxor i alla ämnen och det funkar bra. Alla elever i åk 4–6 har en egen dator (till de övriga årskurserna finns klassuppsättningar som de delar). Stella tycker därför att det är viktigt att ha en plan för hur de ska användas och har valt att använda både heldigitala läromedel och Bingel. En del av hennes kollegor har dock valt att använda tryckta böcker i kombination med Bingel. Oavsett vad man väljer blir Bingel ett bra komplement.

– Mina elever tycker att det är roligt att bingla. Inte en enda har sagt ”åh, nej!” när jag säger att de ska bingla, utan de frågar snarare efter att få göra det.

Drivkraften i Bingel

När vi frågar vad som är drivkraften eftersom eleverna så gärna binglar, svarar Stella att det är avataren. Eleverna gillar att samla pingping så att de kan köpa kläder och tillbehör till avataren. Speciellt de små djuren är poppis. På tal om pingping så säger hon att de förklarande mattefilmerna för mellanstadiet är så
bra. De är pedagogiska och tydliga och eleverna kan titta på dem hur många gånger som helst tills de verkligen förstår. Dessutom samlar man pingping genom att titta på dem, så de är poppis även bland eleverna.

Det bästa i Bingel

Skolan har läromedlet Koll på matematik i mellanstadiet och i våras fick de ett bevis på att kombinationen bok + Bingel funkar: skolans elever i åk 6 fick det högsta meritvärdet när det gäller betyg inom Nackas kommunala skolor. (Bra jobbat, som en avatar skulle säga). Framgångsreceptet: Förutom den vanliga undervisningen i matematik har eleverna gjort övningarna Träna inför nationella provet i matematik. Stella tycker att just de bingelövningarna är de bästa i Bingel. När vi berättar att det kommer liknande övningar i både svenska och engelska blir Stella väldigt nöjd.

Lärare-Stella-visar-Bingel-för-elev.png

Läraren har koll

– Man hittar och kan se det man är intresserad av i lärarvyn, säger Stella. Det finns väldigt mycket man kan följa upp och på olika nivåer. Jag vet precis vad jag är ute efter och fokuserar på det, men jag vet att andra vill göra ännu djupare uppföljningar och använder lärarvyn mycket mer än jag. Man kan ju t.ex. se exakt vilka övningar eleverna har problem med och skapa uppgiftspaket som anpassas efter det.

På slutfrågan om varför hon skulle rekommendera Bingel till en kollega svarar Stella:

– Bingel är ett riktigt bra komplement i undervisningen som underlättar mitt jobb!

Ps! Du vet väl att eleverna nu kan träna inför nationella proven i Bingel?