Mänskligt - Psykologi 1 och 2, upplaga 1

Författare

Författare är Gabriella Bernerson, legitimerad lärare i psykologi, samhällskunskap och sociologi samt skolledare vid S:t Botvids gymnasium i Botkyrka och Katri Cronlund, legitimerad lärare i psykologi och samhällskunskap med mångårig erfarenhet som skolledare vid gymnasie- och vuxenutbildning.

Författarintervju

Intervju Gabriella Bernerson och Katri Cronlund, författare till Mänskligt 1 och 2a samt 1 och 2b

Hej Gabriella och Katri,

Vad roligt att ni tagit er tid för en intervju! Vi tänkte främst prata med er om läromedlet Mänskligt 1 och 2b som vi ger ut under läsåret 2018. Det är en helt ny bok som är avsedd för psykologikurserna 1 eller 2b på Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet. Men innan vi går in på bokprat vill vi gärna veta lite mer om er! Berätta om era bakgrunder:

-Jag, Katri, har en man och tre vuxna barn, och bor i utkanten av Södertälje. Jag har arbetat länge som lärare i flera samhällsvetenskapliga ämnen, både inom ungdomsskolan och inom vuxenutbildning. Mest har jag undervisat i psykologi på olika vård- och omsorgsutbildningar. Efter en kort period som skolinspektör på Skolverket blev jag skolledare på Kommunal vuxenutbildning i Södertälje och är numera pensionerad från min tjänst som rektor där. Jag har ett stort intresse för olika samhällsfrågor, bland annat de som handlar om vård och omsorg.

-Och jag, Gabriella som kallas Bella, bor med min man och mina två tonårssöner i Stockholm. Jag arbetar sedan 11 år tillbaka i Botkyrka kommun och har mestadels undervisat i psykologi, men också pedagogik, sociologi och samhällskunskap. Under många år kombinerade jag mitt lärarjobb med att arbeta fackligt för Lärarnas Riksförbund. För närvarande arbetar jag på S:t Botvids gymnasieskola i Hallunda både som skolledare och undervisande psykologilärare. Det är en skola med många verksamheter under samma tak – vi har en stor språkintroduktion, en gymnasiesärskola och de nationella programmen där jag arbetar. Jag har tidigare hunnit arbeta i andra Stockholmsförorter men också haft förmånen att arbeta ett år på svenska skolan i Nairobi i Kenya.

Det låter som om ni båda är gediget förankrade i skolan – och har ett samhällsengagemang. Bra bakgrunder för att skriva om ämnet psykologi. Hur kommer det sig att ni tillsammans blev författare till Mänskligt? Och hur har ni kompletterat varandra i skrivandet?

-Vi båda har skrivit för Sanoma utbildning tidigare och hade – utan att veta om varandra - lagt fram idéer om en ny psykologibok. Redaktionen föreslog då att vi skulle skriva en bok tillsammans. Jag, Katri, har skrivit flera läroböcker, bland annat Lev i tiden och Etik och människans livsvillkor, och kunde därmed bidra med mycket erfarenhet.

-Och jag, Bella, är ganska färsk som läromedelsförfattare – jag har skrivit boken Lärande och utveckling – och hade med mig ”nya ögon”. Jag är ju också fortfarande aktiv i klassrummet, så ja - vi kompletterade varandra! Katri har den stora erfarenheten av skrivandet och jag har aktuell kunskap om vilka frågor som mest berör dagens gymnasieungdomar. Det ”klickade” direkt, det var slående hur lika vi tänkte. Vi testade vår redaktör i början av processen – hon kunde inte se vem som faktiskt skrivit vilken text. Det blev ett fantastiskt samarbete!

Låter som en ”match made in heaven”! Hur har ni då kunnat använda era egna erfarenheter från läraryrket vid framtagandet av Mänskligt?

-Självklart har vi som erfarna lärare uppfattningar om hur undervisningen ska bedrivas och vad som fungerar med eleverna. Då har man en vision om hur ett bra läromedel borde vara och när man erbjuds möjligheten att författa ett sådant är det perfekt. I skrivandet har vi använt vår yrkeskunskap som lärare, och hämtat inspiration från våra egna liv och från de människor vi mött på vägen. Det blir ju mycket erfarenhet under ett långt yrkesliv inom skolan.

Jo, självklart blir det så. Hur resonerade ni kring läromedelseriens titel, hur kommer det sig att den heter Mänskligt?

-Det var Bellas idé att använda ingången ”människan” för varje kapitel – en idé som kändes mycket bra att utgå ifrån. Tillsammans med vår redaktör Tove började vi bolla över olika rubrikvarianter utifrån ”människan”. Till slut landade vi på titeln Mänskligt – för det är ju vad boken handlar om, det mänskliga beteendet.

Exakt! Hur skulle själva ni beskriva psykologiämnet? En kanske konstig fråga till två psykologilärare, men vad ska vi ha psykologisk kunskap till?

-Psykologi är ett spännande ämne för det handlar ju om oss själva och våra medmänniskor. För det flesta är detta det viktigaste som finns i livet. Eleverna kan känna igen sig själva i de frågor man tar upp inom psykologiämnet. De kan få mer förståelse och kunskap, både på ett privat plan och i ett framtida yrkesliv. Särskilt om de ska arbeta i ett kontaktyrke kan de ha stor nytta av psykologiska kunskaper. Vi hoppas också att läromedlet väcker lusten att fortsätta ställa frågor, reflektera och försöka förstå andra och sig själv – långt efter att kursen är avslutad. Kanske kan man säga att man har möjlighet att bli lite klokare om man läser psykologi…

Ni resonerar nog helt rätt! De allra flesta skulle nog bli lite klokare, och kanske t o m mer förstående och reflekterande, med lite mer psykologiska insikter.

Det finns ju många perspektiv och teorier vad gäller psykologiämnet. Varför är det viktigt att kritiskt granska de perspektiv som finns och reflektera över olika psykologiska teorier?

-Psykologi ska ju inte vara ett allmänt tyckande om människor, den är en vetenskap. Men det finns olika tankar om hur kunskapsresultaten kan tolkas, och idéer om hur olika faktorer hänger ihop. Som många andra vetenskaper finns det flera perspektiv man kan utgå ifrån. För att förstå psykologi är det viktigt att känna till dessa perspektiv och de olika tolkningarna. Skolans uppgift är också att utveckla reflektion och ett kritiskt tänkande hos eleverna – det kan ju finnas flera svar på en fråga. Psykologi kan bitvis kännas som ett väldigt teoretiskt ämne. Men utan teorier får eleverna inget sammanhang i ämnet, för de är utgångspunkten för olika vetenskapliga studier. De är psykologins grammatik – saknas de blir det svårt att förstå. Att reflektera över dem är en väsentlig del av ämnet. Men det är också hela tiden viktigt att teorierna känns verklighetsanknutna så att eleverna kan relatera till teorierna för att förstå och ta till sig.

Apropå att förstå och ta till sig - berätta lite om hur ni tänkt kring de frågor och övningsuppgifter som finns genomgående i boken.

-De är utformade så att man ska kunna tillämpa de kunskaper som kapiteltexterna förmedlar. Tanken är att de både hjälper till att konkretisera det teoretiska och visar på möjligheter att fördjupa sig i ämnet. Uppgifterna sträcker sig över hela kapitlets innehåll. Vårt mål med dem är att göra ämnet levande för eleverna och visa på hur invävd ämnet är i deras vardagsliv.

Finns det någon del/några delar i boken ni upplever som särskilt viktiga?

-Vi tycker förstås att allt är viktigt, annars skulle det inte vara med. Men mycket av grunden i psykologi handlar om de olika perspektiven, så avsnitten om dem skulle man absolut inte kunna avvara. Mycket väsentlig teori, främst med tanke på inriktning mot vård och omsorg, finns också i kapitlet om utvecklingspsykologi. Kapitlet om socialpsykologi handlar om sådant alla människor bör känna till, och inte minst de som arbetar i ett kontaktyrke.

Vad är era förhoppningar med Mänskligt – Psykologi 1 och 2b?

-Vi hoppas att boken underlättar för läraren genom att tydligt förmedla kunskap om psykologi och genom att väcka elevernas nyfikenhet för ämnet. Och det är klart vi hoppas att boken blir omtyckt av både elever och lärare!

Och slutligen – om ni skulle skicka med ett råd till användarna av boken, både lärare och elever, vad skulle det vara?

-Låt uppgifterna ta tid. Är det tidsbrist, prioritera! Det är bättre att göra några utvalda uppgifter grundligt än att hasta över alla. Använd er av sammanfattningarna, och glöm inte att gå genom ord och begrepp.

Stort tack till er båda!

Klicka här för foto på författarna: (Bild, 141 kB)

Vårt nyhetsbrev

Få information om nyheter och läromedel inom ditt yrkesområde.

Du kan prenumerera på nyhetsbrev inom olika kategorier, beroende på vad du är intresserad av. Naturligtvis kan du när som helst avregistrera dig från våra utskick.

Anmäl dig här