"Alla elever ska känna att de lyckas och kan"

Pernilla Falck och Karin Bergwik har båda jobbat som lärare i 20 år. De vet hur man väcker barns lust att lära, precis som de vet vad en lärare behöver för att hjälpa elever att nå sina kunskapsmål. Det har resulterat i Matte Direkt Triumf, ett helt nytt läromedel i matematik för F-3 i Matte Direkt-serien.

Blogg_Pernilla-Falck_Karin-Bergwik_Matte-Direkt-Triumf.jpg

Med tydligt och lättanvänt innehåll kan Matte Direkt Triumf anpassas efter elevernas olika behov. Utöver elevböckerna finns en digital lärarguide med interaktiva övningar, filmer, sånger och färdighetsträning i Bingel. Både Pernilla och Karin har känt ett växande behov av ett nytt basläromedel för matematik på lågstadiet. Inte minst för att elevernas förutsättningar skiljer sig åt mer och mer.

– Vi ser en ökad spridning på elevernas kunskaper i klassrummet, berättar Pernilla. Det finns helt enkelt en större spännvidd på elevernas förkunskaper som ett läromedel bör ta hänsyn till. Alla elever ska känna att de lyckas och kan.

Matte-Direkt-Triumf.jpg

Behovsanpassad pedagogik med blended learning

Elevböckerna i Matte Direkt Triumf finns i tre versioner. Alla tre böcker har samma genomgångssidor, som följs av träningssidor på olika nivå. Den gröna boken passar de flesta elever, den blå är mer stödjande och den röda utmanar eleverna lite extra.

– Genomgångssidorna är identiska i alla tre versioner så att varje elev förstår sammanhanget, berättar Pernilla. I varje kapitel finns uppslaget Triumfen, där arbetar eleverna tillsammans, resonerar, löser problem och lär av varandra.

Öva Matte Direkt Triumf i Bingel

– Bingel är ett bra komplement, säger Karin. Efter att man tränat på lektionen kan man gå in på Bingel och jobba med samma område. Bingelövningarna är adaptiva, vilket betyder att ju fler rätt man får, desto svårare blir övningarna.

– Matte Direkt Triumf är böcker som speglar samtiden, fortsätter Pernilla. Det digitala är en del av elevernas vardag, så Bingel är ett bra sätt att färdighetsträna.

Mattekompisar förklarar

Pernilla och Karin har skapat miljöer som inspirerar elever att ta till sig matematiken. Varje kapitel har ett tema, t ex frisörsalongen, nöjesparken, djurklubben. I projektets början föddes mattekompisarna Milli, Mega och Giga.

– Vi använder kompisarna vid genomgångar eller när något behöver en extra förklaring, berättar Pernilla.

– Eleverna på Observatorielundens skola, där jag jobbar, älskar mattekompisarna. De blir som maskotar, säger Karin.

Viktigt att stötta både elever och lärare

Pernilla belyser hur Matte Direkt Triumf möter trender och kunskapskrav, samt att läromedlet stöttar lärare lika mycket som elever.

– För att möta elevernas behov av tydlighet och stötta lärarna finns alltid genomgångsrutor till varje uppstart. Tips på aktiviteter, hur man kan börja och avsluta lektionen, följa elevernas utveckling eller hjälpa de som behöver extra stöd. Allt detta kan lärarguiden hjälpa läraren med.

Lever själva för att lära

Under de 20 år som lärare och det omfattande arbete som krävs för att författa ett läromedel har de alltid behållit sin egen lust för att lära och utveckla sin undervisning.

– Vi brinner båda för matematikundervisning, säger Karin. Det ett fantastiskt ämne.

– Vi försöker ständigt fördjupa oss i verktyg och arbetssätt som lär ut matematik så inspirerande som möjligt, fyller Pernilla i. Bland annat har vi besökt andra länder för att studera deras matteundervisning. Man kan plocka godbitar från olika håll. Det är också stimulerande att möta studenter och höra vad de har för tankar och önskemål, som i mitt arbete på lärarutbildningen.

– Vi utvecklas själva genom att lära oss av andra, avslutar de båda nästan i en mun.

Vill du veta mer om Matte Direkt Triumf? Du är alltid välkommen att kontakta oss, vi kommer gärna ut till din skola och presenterar våra läromedel. Det går också bra att boka ett webbmöte. Boka skolbesök här!