
Att skriva för att göra skillnad – Kjell Hjelm om vård, lärande och människosyn
Efter många år som yrkeslärare och med erfarenhet från olika delar av vård och omsorg, började Kjell Hjelm skriva eget material för sina elever. Det blev startskottet för ett nytt steg i yrkeslivet – som läromedelsförfattare.
Kan du berätta lite om din bakgrund och vad som inspirerade dig att bli läromedelsförfattare?
-Jag arbetade i flera år som yrkeslärare vid vård- och omsorgsprogrammet. Jag ägnade mycket tid åt att anpassa min undervisning för att nå alla elever i deras kunskapsutveckling. Det handlade till stor del om att göra litteraturen begriplig för eleverna och jag skrev egna fallbeskrivningar och uppgifter. Det var roligt att skriva och ännu mer inspirerande när elever gav mig feedback som bekräftade att texterna fungerade väl. Jag fick i den vevan en förfrågan om att granska läromedel, vilket efter ett par år öppnade dörrar för att bli läromedelsförfattare hos Sanoma Utbildning.
Berätta kort om bokens upplägg och innehåll.
-Boken följer en struktur som syftar till att varva teori och praktik. Kapitlen inleds med korta presentationer av innehållet och elevens studier underlättas av sammanfattningar, korta frågor, studieuppgifter och berättelser. Meningen är också att eleverna ska uppmuntras till samarbete, reflektion och diskussion.
Vilken typ av undervisning eller pedagogik tror du mest på?
-Det är en svår fråga eftersom lärande kan ske på olika vis. Många elever uppskattar när lärare berättar om händelser ur det verkliga livet. I tider av snabb digitalisering och effektiviseringar i utbildningssektorn tror jag vi behöver återupprätta en berättartradition. Läraren får gärna bjuda på personliga erfarenheter och reflektioner utan att för den skull bli självutlämnande. Det handlar om att skapa bilder som uppmuntrar till reflektion, fantasi, kreativitet och samtal.
Sedan är det förstås viktigt att läraren har en genomtänkt, planerad och i hög grad differentierad och varierad undervisning som bjuder in alla elever till lärande. En stor del av läraruppdraget innebär att utvärdera den egna undervisningen och i det ingår att vara självkritisk. De lärare som bjuder in elever till en kontinuerlig dialog och utvärdering av undervisningen lyckas bättre än andra. Det handlar om att visa respekt för elevernas utbildning och den dyrbara tid de lägger på studier.
Hur har din tidigare erfarenhet bidragit till boken?
-Jag har arbetat som undersköterska och sjuksköterska inom olika områden såsom primärvård, äldreomsorg och ambulanssjukvård. Jag har också arbetat som enhetschef i äldreomsorgen och hemsjukvården vilket stärkte min uppfattning att teamarbete mellan olika professioner är avgörande för att skapa en god och säker vård- och omsorg. Yrkeskunnande är viktigt och undersköterskor hanterar många svåra situationer, till exempel att möta människor i sorg eller kris. En god kommunikation och ett gott bemötande skapar trygghet och tillit vilket också förebygger fel och brister i omvårdnaden. En betydande andel av de avvikelser som uppstår i vården och omsorgen har sitt ursprung i missförstånd kopplade till brister i kommunikation och bemötande. I boken finns därför konkreta råd kring hur man genomför det goda samtalet och hur konflikter kan hanteras.
Hur skiljer sig din roll som författare från dina övriga projekt eller erfarenheter?
-I mina uppdrag som lärare och chef kan jag komplettera skriftliga budskap genom att använda muntlig kommunikation och kroppsspråk. I skrivandet av läromedel behöver jag vara extremt tydlig för att undvika missförstånd. Det tvingar mig till en noggrannhet med ordval jag inte upplevt i andra projekt och erfarenheter.
Finns det ett centralt begrepp eller en viss pedagogik i boken som du vill lyfta? Hur skulle du förklara det för någon som inte är bekant med konceptet?
-Ja, allt vård- och omsorgsarbete ska präglas av en humanistisk människosyn där vi betraktar människan som unik och okränkbar. Personers rätt till självbestämmande och integritet måste alltid respekteras, vilket också understryks i lagstiftningen. Det handlar om att skapa värdighet och respekt för personer med olika vård- och omsorgsbehov.
Personalen behöver vara mycket lyhörd för personens önskemål och vilja. I det ingår att kommunicera och tolka personens kroppsspråk samt att samarbeta i team med olika professioner. Om personal upplever att det inte kan tillgodose en persons grundläggande behov av självbestämmande och integritet måste det skyndsamt rapporteras till närmaste chef.
Om du skulle ge ett råd till lärare som vill jobba med boken i sina klassrum, vad skulle det vara?
-Jag vill ge rådet att uppmuntra eleverna till samarbete, till exempel genom att arbeta med studieuppgifterna tillsammans. Det finns uppgifter som bjuder in till reflektion och diskussion, analys av berättelser och övningar. Vissa avsnitt uppmuntrar också eleverna till att ta reda på mer.
Om eleverna löser problem tillsammans i skolan får de en bra grund att stå på inför det kommande yrkeslivet. Omvårdnad är ett teamarbete.