Digitala läromedel främjar spanskan

Det finns många fördelar med digitala läromedel. Det blir färre böcker att hålla reda på, bättre koll på elevernas utveckling och snabbare återkoppling. På Viktor Rydbergs skola Vasastan testar elever och lärare digitala läromedel i spanska.

Kristin Tossavainen, lärare i spanska och musik på Viktor Rydbergs skola Vasastan blev intoducerad för det nya digitala läromedlet i spanska, ¡Qué bien! under en lärarkväll hos oss på Sanoma Utbildning.

que-bien-digitalt-läromedel.png

Qué bien var då ett helt nytt läromedel och Viktor Rydbergs skola Vasastan är sedan terminsstarten i höstas testskola för övnings­boken.
Efter att ha provat ¡Qué bien! i en digital form under en termins kan Kristin konstatera att digitala läromedel har många fördelar jämfört med de traditionella fysiska övningsböckerna.

Kristin tycker att ¡Qué bien! är mycket användarvänligt och har en utmärkt lärarhandledning. Största fördelen är kanske att man som lärare har mycket bättre översikt över de enskilda elevernas utveckling och snabbare kan fånga upp dem som halkat efter eller har andra svårigheter, menar hon.

– Jag ser tydligt hur varje enskild elev jobbar och kan ge snabb återkoppling. Fokus är på förmågorna som vi jobbar med och uppgifterna är nära kopplade till läroplanen, vilket är en trygghet för oss lärare. Både elever och lärare sparar också tid genom att många uppgifter är självrättande.

Tillgängligt överallt, när som helst

En stor fördel för eleverna är att de slipper att komma ihåg de fysiska böckerna. Nu loggar eleverna bara in på plattformen Kampus, där hittar dem alla sina digitala läromedel som de jobbar med.

– Många tycker att det är väldigt skönt. ¡Qué bien! finns tillgängligt överallt och då är det mycket större chans att alla gör sina läxor och andra övningar, säger Kristin Tossavainen. Hon vill också lyfta fram den bredare kunskap om hur man använder en dator som digitala läromedel ger.

– Många tror att datorkunskap är en medfödd förmåga hos dagens ungdomar. Men deras färdigheter är ofta ganska begränsade till spel och sociala medier. Genom digitala läromedel lär de sig att skapa dokument, mejla, navigera och hitta ny kunskap. Samt inte minst att vara källkritiska. Allt detta är ovärderligt i deras fortsatta studier och yrkesliv.

kristin-tossavainen.jpg
Kristin Tossavainen, lärare i spanska och musik på Viktor Rydbergs skola Vasastan.

Boka ett skolbesök

Vill du veta mer om hur du och dina elever kan jobba digitalt? Boka ett skolbesök, så kommer vi till dig och dina lärarkollegor och hjälper er att sätta igång.