BIld på författaren Zach Groshell och omslaget till boken Visa, berätta, förklara

Elever behöver klarhet – de vill veta vad de ska göra och förstå varför

Vi fick en pratstund med den amerikanske läraren och författaren Zach Groshell som är aktuell med boken Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.

Varför skrev du den här boken?

– Jag skrev Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning för att att hjälpa lärare att undervisa med självförtroende och med vetenskapligt stöd. Allt för ofta får lärare höra att de ska undvika direkt undervisning. Jag testade själv det när jag var ny som lärare, men såg att eleverna ofta blev förvirrade och osäkra. Elever behöver inte bara handledning, utan också klara och tydliga förklaringar.

Boken förklarar med hjälp av forskning varför det är så: arbetsminnet är begränsat och utan stöd kan elever snabbt bli överbelastade. Jag tar upp begrepp som "worked examples" (färdiga exempel) och "expertise reversal effect” ( omvänd erfarenhetseffekt)", och visar hur de påverkar lärande. Framför allt ville jag skriva en praktisk bok med tips och verktyg som gör undervisningen mer minnesvärd och hanterbar.

Vad är bokens viktigaste budskap?

– Att bra undervisning betyder att undervisa – tydligt, direkt och utan krångel.

Särskilt nybörjare behöver struktur och guidning för att inte bli överväldigade. Det handlar om att bryta ner svåra idéer, använda bilder och berättelser, och hela tiden kolla att eleverna hänger med. Metoder som “I do, We do, You do”, färdiga exempel och genomtänkta frågor hjälper eleverna att verkligen förstå.

För att kunna tänka kritiskt och lösa problem måste eleverna först få den kunskap de bygger vidare på.

Vad gör den här boken speciell?

  1. Den är kort och tydlig (112 sidor) – utan onödigt innehåll.
  2. Den bygger på forskning om hur barn lär sig.
  3. Den är personlig – jag delar både mina misstag och lärdomar.
  4. Den visar i praktiken hur bra undervisning kan se ut, med berättelser, exempel och förklaringar.

Vilket råd skulle du ge en ny lärare inför sin första klass?

  1. Våga undervisa
    Det snällaste du kan göra är att vara tydlig. Elever behöver klarhet – de vill veta vad de ska göra och förstå varför.
  2. Börja med grunden
    Innan eleverna jobbar själva, ge dem:
    • Färdiga exempel
    • Steg-för-steg-demonstrationer
    • Tänka högt-exempel
    Då har de något att bygga vidare på.
  3. Släpp taget stegvis
    Använd modellen I do – We do – You do:
    • Jag gör – du visar och förklarar.
    • Vi gör – ni tränar tillsammans med mig.
    • Du gör – eleverna provar själva.
  4. Hjälp eleverna att fokusera
    • Håll klassrummet enkelt och rent från störande saker.
    • Använd bara den teknik som verkligen behövs.
    • Placera eleverna så de kan koncentrera sig.
  5. Kolla förståelsen ofta
    * Varva förklaring med små kontroller:
    • Låt eleverna upprepa med egna ord.
    • Ställ frågor till hela klassen.
    • Låt dem prata två och två eller förklara för sig själva.