Första kursboken inom influencer marketing!

Vi har glädjen att presentera en ny författare! Johannes Gustavsson är grundare av Influencerbyrån och -agenturen Infly, föreläsare på yrkeshögskola och nu också en av våra publicerade författare. Nyligen släpptes Johannes bok Influencer marketing i praktiken och när han besökte vårt kontor för att signera böcker passade vi på att ta en pratstund och ställa några frågor.

I sin nya bok Influencer marketing i praktiken – strategi, ekonomi & juridik ger Johannes Gustavsson en samlad bild över influencer marketing, varför det är relevant och hur man arbetar med det rent praktiskt. Han presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt lyfter upp aktuell forskning inom området.

– Allt fler annonsörer använder sig av influencer marketing istället för att till exempel använda tv-reklam eller annonstavlor på stan för att nå ut till sin målgrupp. Influencer-branschens omsättning ökar varje år och spås göra så flera år framöver. Det gör att det blir allt viktigare att säkerställa att kompetensen finns på såväl marknadsavdelningen som i dagens marknadsföringsutbildningar, säger Johannes Gustavsson.

Varför tyckte du att det behövdes en bok om influencer marketing?

- Jag är själv utbildare inom yrkeshögskola och näringsliv och så klart finns det böcker om influencers, men inte några om influencer marketing ur annonsörens perspektiv. Åtminstone inte på svenska! Visst hade jag kunnat fortsätta med bara mina egna föreläsningar, men jag tycker att det finns en poäng i att låta sina studerande fördjupa sig på egen hand och dessutom få ett stöd i sin utbildning.

Vad tycker du är mest spännande med influencer marketing?

- Jag tycker att det blir väldigt spännande när man ser bortom det som man kanske klassiskt tänker att influencer marketing är. Många tänker säkert på e-handel och mätbarhet. Det är såklart en viktig del av det. Men vad händer när exempelvis en intresseorganisation försöker göra skillnad genom samarbeten med influencers? Vi ser allt mer av det. Det ska bli väldigt spännande att följa den utvecklingen framöver.

Johannes tips till företag som vill arbeta med influencer marketing

  1. Hitta rätt! Det måste vara en influencer som genuint gillar ditt varumärke, dina produkter eller tjänster, och gärna har en koppling till dem sedan tidigare. Annars lyser det igenom att det bara handlar om pengar.
  2. Betala skäligt! Influencers pratar med varandra. Det sista du vill är att ha ett rykte om att vara en fulspelare. Ta in offerter, och innan du tar ett beslut: fundera på vad du brukar betala för till exempel en tidningsannons eller tv-reklam.
  3. Följ reglerna! Alldeles för många annonsörer känner inte till reglerna kring reklammarkering. Man måste ha koll. Det räcker med en Google-sökning. Eller att läsa min bok, förstås.

Influencer-marketing_blogg.jpg

Läs mer om Influencer marketing i praktiken här!