
"Tro på elevernas förmåga att lära!"
Med en bakgrund som både gymnasielärare och rektor, och ett brinnande intresse för hur en hälsosam livsstil kan främja lärande, har Anna-Karin Axelsson funnit sin plats i rollen som läromedelsförfattare. I nya läroboken Hälso- och sjukvård 1 vill hon inte bara förmedla kunskap – utan också inspirera till ett undervisningsklimat där alla elever får chans att delta, utvecklas och känna sig sedda.
Kan du berätta lite om din bakgrund och vad som inspirerade dig till att bli läromedelsförfattare?
– Jag är utbildad gymnasielärare och rektor och har alltid intresserat mig för hur undervisningen kan genomföras och varieras för att bidra till lärande som fångar samtliga elevers intresse. Genom att en del av min utbildning inom hälso- och sjukvård, och att jag själv alltid deltagit i olika idrottsaktiviteter, har jag intresserat mig för hur en hälsomedveten livsstil påverkar lärandet.
Mitt intresse för hälsoarbete i skolan bidrog till att jag blev kontaktad av Bonnier förlag (numera Sanoma) när en lärobok i Hälsopedagogik skulle skrivas, och det var med glädje och nyfikenhet jag tackade ja. Läromedelsförfattandet gav mersmak, och därefter har jag skrivit ytterligare läroböcker, den senaste i ämnet Hälso- och sjukvård 1 tillsammans med Johan Strömberg.
Berätta kort om bokens upplägg och innehåll.
– Lärobokens alla kapitel inleds med en kort beskrivning av innehållet, de olika avsnitten, viktiga begrepp och syftet med innehållet i kapitlet. De olika avsnitten avslutas med någon eller några frågor som fångar upp läsförståelsen. Kapitlet avslutas med en sammanfattning samt studieuppgifter av olika slag. I slutet av boken finns också fallbeskrivningar/berättelser/case. Där finns också styrdokumentens centrala innehåll. I studie- och lärarhandledningarna finns förslag på olika undervisningsmetoder, kunskapstest och bildspel.
Vilken typ av undervisning/pedagogik tror du mest på?
– Varierade undervisningsmetoder med tydliga kunskapsmål som inspirerar, engagerar och utmanar eleverna. Engagera såväl de elever som behöver extra utmaningar och de elever som behöver extra stöd. Tro på elevernas förmåga att lära!
Hur har din tidigare erfarenhet bidragit till boken?
– Läraryrket är roligt och stimulerande. Som lärare behöver man gedigna kunskaper om det man undervisar om. Att som lärare kunna minst tio gånger mer än det man undervisar om var något jag fick lära mig redan under min lärarutbildning. Det gör att man kan planera lektionen på ett intressant och kvalitativt sätt. Dessutom ska man som lärare vara uppdaterad och hålla kunskaperna aktuella. Samma sak gäller för mig som författare. Kunskapsinnehållet ska vara vetenskapligt förankrat, aktuellt och presenterat på ett sätt som främjar lärande.
Hur skiljer sig din roll som författare från dina övriga projekt eller erfarenheter?
– Både som lärare och författare behövs ett eget driv. Det är du själv som ska se till att planering av undervisningens innehåll eller text till läroboken blir av. Skillnaden mellan lärarroll och författarroll är att jag som författare saknar den direkta återkopplingen från eleverna. Den får jag föreställa mig i stället. Jag tycker att det är mycket inspirerande att ingående studera ämnes- och kursplaner och omsätta dessa i en lärobok som ska ge goda kunskaper inom ämnet och vara ett bra stöd för lärarna.
Finns det ett centralt begrepp eller en viss pedagogik i boken som du vill lyfta? Hur skulle du förklara det för någon som inte är bekant med konceptet?
– Läraren ska väcka intresse för det lektionen ska förmedla och leda till. Det kan vara att knyta an till något konkret som eleverna kan relatera till. Arbetsmetoderna varieras så att alla elever blir delaktiga. Skapa tid för reflektion både enskilt och i grupp. Genom att på något sätt följa upp vad var och en uppfattat, under lektionen och/eller vid lektionens slut, får läraren en uppfattning om vad eleverna kan och vad som behöver repeteras. Att sammanfatta lektionens innehåll och relatera till målet är en slags repetition. Följa upp och repetera vid kommande lektion är också ett sätt att befästa kunskap. Följer lektionen en viss given struktur, där innehållet givetvis varieras, förmedlas lugn och trygghet. En god relation till eleverna, och positiva förväntningar på dem, underlättar lärandet. Elever på yrkesinriktade program som Vård- och omsorgsprogrammet ska också kunna omsätta teoretisk kunskap i praktisk förmåga och färdighet.
Om du skulle ge ett råd till lärare som vill jobba med boken i sina klassrum, vad skulle det vara?
– Skapa en trygg lärmiljö där eleverna vågar samtala om och diskutera olika frågeställningar och situationsbeskrivningar/case. Det är fint om alla elever på ett eller annat sätt är aktivt delaktiga vid varje lektionstillfälle. Fånga även de elever som sällan eller aldrig räcker upp handen, vissa kan behöva lite mer tid och eftertanke.
Läroboken har studieuppgifter av olika svårighetsgrad för att alla elever ska nå minst en grundläggande nivå, samt uppgifter för dem som vill utmanas ytterligare.