Serviceuppehåll 13 juni kl. 16 – 4 juli 2025.

Under serviceuppehållet kommer du inte ha tillgång till dina digitala läromedel och onlineböcker i Kampus samt Lexia Provia och Bingel. Läs mer om serviceuppehållet

Rund bild på en blond kvinna med glasögon. Omslaget till boken Funktionsförmåga och funktionsnedsättning

Sonja Svensson Höstfält vill få elever att tänka själva – inte bara lyssna

Sedan 1970-talet har hon mött människor i livets sköraste stunder, först som sjuksköterska inom psykiatrin och senare som lärare för blivande undersköterskor. Nu vägleder hon tusentals elever genom sina böcker – med en pedagogik som sätter människans förmåga i centrum. Möt författaren bakom Funktionsförmåga och funktionsnedsättning, som ser samtalet och elevens egna erfarenheter som nyckeln till lärande.

Kan du berätta lite om din bakgrund och vad som inspirerade dig till att bli läromedelsförfattare.

– Jag har arbetat som sjuksköterska inom den psykiatriska vården sedan 1970-talet. De senaste 25 åren har jag varit verksam som lärare för blivande undersköterskor. Jag utvecklade då utbildningar för personal som mötte personer med neuropsykiatriska i sina verksamheter. I samband med det blev jag föreslagen för dåvarande Bonniers som läromedelsförfattare, och startade med att skriva Specialpedagogik, tror det var 2011.

Berätta kort om bokens upplägg och innehåll.

– Bokens kapitel utgår från de centrala innehållen i kursen. Varje kapitel innehåller två nivåer: ”Det här måste du kunna” och ”Vill du veta mer?” Det finns också frågor och andra arbetsuppgifter till varje kapitel.

Vilken typ av undervisning/pedagogik tror du mest på?

Jag tror att det bästa är att på olika sätt involvera eleverna. Jag tror inte på ren förmedlingspedagogik, utan en blandning av teoretiska genomgångar, diskussioner och fördjupningsuppgifter.

Hur har din tidigare erfarenhet bidragit till boken?

– Jag har arbetat inom vården sedan 1970. Under den tiden har jag mött mängder av människor både yrkesmässigt och privat som på olika sätt hjälpt mig att beskriva och förklara innehållet i boken.

Hur skiljer sig din roll som författare från dina övriga projekt eller erfarenheter?

– Jag är ju van att arbeta i team med kollegor som man kan diskutera med, både inom vården och som lärare. Att skriva är mer ensamt även om man förstås har en redaktör som bollplank.

Finns det ett centralt begrepp eller en viss pedagogik i boken som du vill lyfta? Hur skulle du förklara det för någon som inte är bekant med konceptet?

– Jag tycker att det absolut viktigaste är att utgå från de förmågor som personen man möter har. Det vanligaste inom vården är det motsatta, alltså att man utgår ifrån det som inte fungerar.

Det handlar nog om att ändra synsättet och att förbereda sig på att använda ett professionellt perspektiv.

Om du skulle ge ett råd till lärare som vill jobba med boken i sina klassrum, vad skulle det vara?

– Efter en teoretisk genomgång kan eleverna diskutera olika frågeställningar, arbeta tillsammans med uppgifter, spela rollspel eller göra olika presentationer. Använd de uppgifter som finns i boken eller ha dem som inspiration till att konstruera egna. De allra flesta eleverna har egna erfarenheter av möten med personer med funktionsnedsättning, använd det och utgå från dessa erfarenheter. Några elever har säkert också egna funktionsnedsättningar, några av dessa kan vara intresserade av att diskutera det.

Läs mer om nya upplagan av Funktionsförmåga och funktionsnedsättning