CSR och hållbart företagande, upplaga 4

Författare
Tommy Borglund, Susanne Sweet, Katarina Arbin, Magnus Frostenson, Maria Grafström, Lin Lerpold, Laurence Romani, Emma Sjöström, Karolina Windell
Ämne
Företagsekonomi
Produktinformation
Häftad, Upplaga 4, 416 sidor
Utgivningsdatum
2025-08-12
Tillgänglighet
Tillgänglig
ISBN
9789152366264
Länk till blädderprov:

417 kr

(Exkl. moms)

Beskrivning

CSR OCH HÅLLBART FÖRETAGANDE introducerar många perspektiv på företagens sociala ansvar och hållbart företagande, samt hur de olika perspektiven hänger ihop. Resonemangen knyter an till verkliga exempel och fall. Utvecklingen inom CSR går snabbt inom både politik och företagande, nationellt och globalt. Relationen mellan näringsliv och samhälle, och mellan ekonomi och politik, påverkar både hållbarhetspraktikens innehåll och vilka uttryck och riktningar det tar i forskning, vilket flera av bokens kapitel tar upp.

I denna omarbetade upplaga har vi inkluderat ett fokus på hur geopolitiska konflikter påverkar företagens möjligheter att driva hållbarhetsfrågor, samt beskrivning av de nya regelverk som presenterats av EU.  Boken ger både en överblick över de viktigaste koncepten och teorierna samt ett djup kring historiska perspektiv och företagsetiska kopplingar. Teori varvas med exempel från en lång rad företag och organisationer. Boken är uppdelad i tre delar: Den första delen ger en bred introduktion till CSR och hållbarhet samt introducerar begrepp och definitioner inom området. Nytt är ett kapitel om social hållbarhet. Den andra delen belyser på olika sätt ansvar och hållbarhetsarbetet i företagens och affärsverksamhetens praktik, alltifrån konsument- och värdekedjeperspektiv till hållbarhetsrapportering. Den tredje och sista delen i boken lyfter blicken till en mer strategisk nivå där kapitalets och investeringarnas roll i företags hållbarhetsarbete lyfts och hur de övergripande hållbarhetsstrategier kan kommuniceras.

Boken samlar några av de mest inflytelserika experterna inom området och används vid ett stort antal universitet och chefsutbildningar i Sverige.

Köp direkt via: Adlibris, Bokus

Författare

Katarina Arbin (författare kapitel 5) är disputerad från Handelshögskolan i Stockholm. Hon är lektor i inköp och supply chain management vid Gävle Högskola där hon forskar och undervisar om inköp och hållbarhet. Katarina är också affilierad forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och engagerad i forskningsstiftelsen Marknadstekniskt Centrum. Hennes forskning fokuserar på inköpsfunktionens roll och möjlighet att driva på och bidra till en hållbar utveckling. Katarina har flera års erfarenhet från det privata näringslivet där hon arbetat med både inköp och hållbarhet. Hon är också medförfattare till boken ”Inköp och supply chain management” tillsammans med den legendariska inköpsforskaren Arjan van Weele.

Tommy Borglund (redaktör och författare av kapitel 1, 8, 10 och 11) har doktorerat i företagsetik vid Handelshögskolan i Stockholm där han också är associerad forskare vid Center for Sustainability Research. Han är lektor med inriktning mot Hållbart Företagande vid Örebro universitet där han varit ansvarig för Sveriges första två-åriga masterprogram inom Hållbart Företagande. Tommy startade också en av de första konsultgrupperna i Sverige inom CSR på konsultbolaget Hallvarsson &
Halvarsson och har under åren varit rådgivare till många stora svenska bolag, nu som VD för Forever Sustainable, en hållbarhetsbyrå och think tank som drivs i nätverksformat. Tommy har tidigare en bakgrund som ekonomijournalist, bland annat som chef för Ekonomiekot, Sveriges Radio och redaktionschef på Finanstidningen.

Magnus Frostenson (författare kapitel 7) är professor i industriell ekonomi
och organisation på Mälardalens universitet. Han har en bakgrund som professor i organisation och ledarskap på Høgskolen i Østfold, Norge, och har också varit verksam vid flera svenska lärosäten, som Örebro universitet, Uppsala universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Magnus disputerade 2006 på Handelshögskolan i Stockholm på en avhandling om etik och kultur i internationaliserade svenska företag. Han har sedan dess publicerat ett stort antal böcker, forskningsartiklar,
rapporter och bokkapitel. Huvudfokus i hans forskning är etik, CSR, hållbarhetsredovisning och styrning i organisationer.

Maria Grafström (författare kapitel 2) är docent i företagsekonomi och organisationsforskare på Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (Score) vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om mediers betydelse för organisationer och deras verksamhet med särskilt fokus på idéspridning och mediernas roll som agendasättare för idéer om socialt ansvar och hållbarhet.

Lin Lerpold (författare kapitel 4) är Associate Professor på Handelshögskolan
i Stockholm och chef för Center for Sustainability Research (SIR CSR). Lin är också vicechef för Sustainable Finance Lab och ansvarig för Sustainability Track i Handelshögskolans Master program. Hon var grundaren av Mistra Center for Sustainable Markets (Misum), har varit programchef för SSE MBA, och gästforskare vid London Schoolof Economics and Political Science och vid INSEAD. Lins forskning är inom social hållbarhet och fokuserad på mänskliga rättigheter i bred mening. Hon undervisar inom CSR och hållbarhet på kandidat-, magister- och vidareutbildningsnivå och engagerar sig i offentlig debatt om företagande och hållbarhet. Sen 2016 har Lin varit nominerad eller utnämnd årligen på Aktuell Hållbarhets Hållbarhetsmäktiga-lista och i2017 och 2018 utsågs hon av Veckans Affärer på listan över näringslivets mäktigaste kvinna inom kategorin Samhällsförändrarna. Lin vann SSE Corporate Partner Pedagogical Award 2023.

Laurence Romani (författare kapitel 4) är professor vid Handelshögskolan i Stockholm. En central fråga i hennes arbete har varit att förstå hur organisationer närmar sig och hanterar kulturell mångfald. Hon har utvecklat forskningsområdet kritisk interkulturell management och fokuserar idag på mångfaldsarbete. Laurence är inspirerad av sociologisk teori och hennes senaste studie undersöker hur diskriminering av personer som uppfattas tillhöra en etnisk minoritet sker i organisationer, trots deras bästa intentioner att inte diskriminera. Laurence samarbetar med organisationer och ställer frågan: Varför leder mångfaldsprogram ändå till en form av diskriminering? Eller, för att förstå undersysselsättning av högutbildade migranter: Hur skapar företag premisser så att personer med migrationsbakgrund undervärderas? Laurences arbete är inom kritiska managementstudier, det vill säga, där interkulturella interaktioner alltid betraktas i skärningspunkten mellan flera maktpositioner.

Emma Sjöström (författare kapitel 9) är har mångårig bakgrund som forskare inom hållbar finans vid Mistra Center for Sustainable Markets (Misum) på Handelshögskolan i Stockholm. Emma doktorerade 2009 på området ansvarsfulla och hållbara investeringar och hennes forskning har framför allt handlat om vilken inverkan investerare kan ha på bolags hållbarhetsarbete, direkt eller indirekt, genom sin ägarstyrning. 2022 emottog hon Hans Dahlborgs Stiftelses pris för framstående
forskning. Sedan 2025 jobbar Emma Sjöström med hållbarhetsfrågor på Sjunde AP-fonden.

Susanne Sweet (redaktör och författare kapitel 1, 3, 5 och 6) är Associate
Professor och forskningsledare på Center for Sustainability Research, CSR, på Handelshögskolan i Stockholm. Hon var medgrundare av Mistra Center for Sustainable Markets (Misum) på Handelshögskolan och innan dess ledde hon forskargruppen Sustainability Research Group (SuRe), som fick 2007 års Globe Award för bästa CSR-forskning. Hon forskar och undervisar om företags samhällsansvar och hållbarhetsarbete och var 2011–2019 forskningschef för ett tvärvetenskapligt program om hållbart och cirkulärt mode som 2020 fick Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins, IVAs, utmärkelse för ”spetsforskning med potential för att skapa samhällsnytta”. Hon har publicerat internationella artiklar och böcker inom ämnet, bland annat böckerna 'Sustainable Consumption and Production' som utkom 2021 i två volymer (Palgrave Macmillan förlag).

Karolina Windell (författare kapitel 2) är docent i företagsekonomi och har tidigare varit verksam vid Score, Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Hon har många års erfarenhet från forskning inom hållbart företagande och CSR. Hennes forskning har kommit att fokusera på medialiseringen av näringslivet och mediers roll att driva och forma krav på ansvarstagande i företag. Karolina har publicerat böcker och artiklar i internationella tidskrifter inom ämnet.

Kontakt

digital-support-sanoma-utbildning.png

Kontakta kundservice

Vill du ha hjälp med din beställning, att komma igång med dina digitala läromedel eller har något blivit fel i din order? Ring oss då på telefonnummer: 08-587 642 10 eller kontakta oss via e-post: kundservice@sanoma.com

Boka rådgivning

Om du vill ha rådgivning kring läromedel finns möjlighet att boka tid med en kundansvarig. Våra kundansvariga kan våra läromedel utan och innan och finns till hands för att vägleda dig och svara på frågor kring våra läromedel, både tryckta och digitala. Här kan du boka tid för rådgivning.

Vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev får du tips, erbjudanden och nyheter utifrån dina intresseområden direkt i din mejlkorg.

Detta vill jag inte missa!