Ljudfilerna innehåller inlästa texter till ZickZack 6 Läsrummet Textsamling och består av nedladdningsbara mp3-filer. Från början fanns ljudfilerna på cd-skivor i lärarhandledningarna. Numera ingår de i Lärarpaketen men går även att kompletteringsköpa separat.
Mer information
Här hittar du information om ZickZack, version 1. ZickZack bygger på genrepedagogikens cirkelmodell och hjälper eleverna att läsa och skriva på ett medvetet sätt.
Obs! Zick Zack Skrivrummet finns numera i en reviderad version, version 2. ZickZack Läsrummet revideras just nu och utkommer med början 2022.
ZickZack, version 1 består av tre delar - Läsrummet, Skrivrummet och Sökrummet.
Läsrummet fokuserar på läsupplevelse och läsförståelse av skönlitteratur och sakprosa, Skrivrummet på skrivandet för olika syften och ändamål, Sökrummet på informationssökning och källkritik. De kompletterar varandra men kan även användas var för sig. Lärarhandledningarna hjälper dig att bedriva en språkutvecklande undervisning i såväl svenska som svenska som andraspråk. Elevböckerna är desamma för alla elever och de stöttar, utmanar och utvecklar eleverna.
Lärarpaketet består av en tryckt lärarhandledning samt nedladdningsbara ljudfiler och bilagor.
Tidigare fanns bilagorna och ljudfilerna på cd-skivor i Lärarhandledningarna. Numera ingår de i Lärarpaketet. Ljudfilerna och bilagorna går även att kompletteringsköpa som separata produkter.
I lärarhandledningen visar författarna vad man kan göra före, under och efter läsningen för att stödja, utmana och utveckla elevernas läsförmåga. Lärarhandledningen innehåller: - instruktioner till arbetet med texterna i textsamlingen och övningarna i elevboken - genomgång av olika läsförståelsestrategier - förslag på hur man arbetar med läsning av skönlitteratur - guider till några barn- och ungdomsböcker - språkutvecklande interaktions- och kortskrivningsövningar - metoder och läsförståelsestrategier som utvecklar elevernas läsförmåga - läsutvecklingsmatriser - facit.
I lärarhandledningen i hänvisas till bilagor. Dessa innehåller: - lässtrategierna som affischer - språkutvecklande interaktionsövningar - läsutvecklingsmatriser.
LÄSRUMMET – TEXTSAMLING, version 1
I textsamlingen möter eleverna berättelser, artiklar, notiser, brev, författarporträtt, dikter och faktatexter av olika slag. Texterna är grupperade utifrån vad de handlar om (till exempel Medeltiden, Liv och död, Natur och miljö samt Bovar och brott). Inom varje grupp finns olika texttyper.
Texterna är tänkta för gemensam läsning. Man kan arbeta med texterna i vilken ordning som helst, vilket gör att det är lätt att anpassa materialet till den övriga undervisningen.
ZickZack 4 Läsrummettextsamling, version 1 finns i en andraupplaga. I andra upplagan är kapitlet ”Gregs dagbok” borttaget. Kapitlet ”Argumentera mera” är omarbetat och heter ”Vad är lagom mycket skärmtid?”.
LÄSRUMMET – ÖVNINGSBOK, version 1
I övningsboken finns övningar att göra före och efter läsningen – övningar som ger förförståelse, tränar ord, begrepp samt läsförståelse, och på så sätt fördjupar läsupplevelsen och utvecklar läsförmågan. Läsförståelsefrågorna tränar förmågan att finna svaret på, mellan och bortom raderna.
SKRIVRUMMET – LÄRARPAKET, version1
Lärarpaketet består av en tryckt lärarhandledning samt nedladdningsbara ljudfiler och bilagor.
Tidigare fanns bilagorna och ljudfilerna på cd-skivor i Lärarhandledningarna. Numera ingår de i Lärarpaketet. Ljudfilerna och bilagorna går även att kompletteringsköpa som separata produkter.
Lärarhandledningen innehåller förslag på hur du kan stötta och utveckla eleverna före, under och efter skrivandet genom att bygga upp deras kunskaper om olika texttyper – vad gäller innehåll, struktur och språkliga drag – och låta dem göra olika språkutvecklande övningar. Eleverna får på så vis de redskap de behöver för att lyckas med skrivandet av egna texter. Därutöver innehåller lärarhandledningen: - en sammanställning över olika texters syften, struktur och språkliga drag - förslag på språkutvecklande övningar i meningsbyggande, grammatik och stavning - facit till elevbokens övningar.
I lärarhandledningen hänvisas till bilagor. Dessa innehåller: - språkutvecklande interaktionsövningar - texttyperna som affischer - kort med skrivtips till de olika texttyperna - skrivutvecklingsmatriser.
SKRIVRUMMET – ELEVBOK, version1
I elevboken får eleverna möta, arbeta med och skriva till exempel artiklar, faktatexter, recept, insändare och berättelser. De får lära sig skriva för olika syften och ändamål – för att berätta, återberätta, beskriva, förklara, instruera och argumentera. De får bygga upp och öva språket (ordkunskap och grammatik) i ett textsammanhang. Varje kapitel består av fyra steg: 1) Vad handlar det om och hur är texten strukturerad? 2) Vilka språkliga drag har texten? 3) Sammanfatta och skriv tillsammans! 4) Skriv själv och bedöm texten! Kapitlen kan göras i vilken ordning som helst och kan därför lätt anpassas efter den övriga undervisningen.
SÖKRUMMET – LÄRARHANDLEDNING
Sökrummet är ett stadiematerial för åk 4–6. Det består av en lärarhandledning med övningar (kopieringsunderlag) i informationssökning och källkritik. Här finns även övningar i alfabetisk ordning, studieteknik och muntliga presentationsteknik.
SVENSKPODDEN
BOKA FÖRELÄSNING Är du intresserad av hur du kan undervisa om skrivande av olika texttyper?
Kontakta Susan Nieland!
Susan arbetar som lärare och fortbildare i Uppsala och är en av författarna till ZickZack Skrivrummet. Ursprungligen kommer Susan från England, där hon arbetade som "literacy consultant", vilket innebär att hon implementerade skrivprogram på skolnivå. Susan kan skräddarsy sina föreläsningar (work shops) efter era önskemål - enstaka föreläsningar och/eller föreläsningsserier, hela eller halva studiedagar. Susan föreläser på engelska men allt material är på svenska.
Ett kompetent team av lärare är författare till de olika delarna av ZickZack för mellanstadiet. Erfarenheter har blandats med nytänkande när serien växte fram. Här nedan kan du se vilka de är.
Författarna till ZickZack Läsrummet:
Anna Modigh och Pernilla Lundenmark
Författarna till ZickZack Skrivrummet:
Karin Fjällman-Bajagic, Christina Hansson och Susan Nieland
Författarna till ZickZack Sökrummet:
Linda Spolén och Mia Vestman
BOKA FÖRELÄSNING
Är du intresserad av hur du kan undervisa om skrivande av olika texttyper?
Kontakta mig, Susan Nieland!
Jag arbetar som lärare och fortbildare i Uppsala och är en av författarna till ZickZack Skrivrummet. Ursprungligen är jag från England, där jag arbetade som "literacy consultant", vilket innebär att jag implementerade skrivprogram på skolnivå. Jag kan skräddarsy mina föreläsningar (workshops) efter era önskemål - enstaka föreläsningar och/eller föreläsningsserier, hela eller halva studiedagar. Jag föreläser på engelska men allt material är på svenska.
Till ZickZack finns Bingel - digitala färdighetsövningar. Där kan eleverna på ett roligt sätt träna på det som tas upp i ZickZack. Övningarna i Bingel är kopplade till kapitlen i boken och följer samma progression. Eleverna känner igen sig och tränar på samma moment, i bok och digitalt. Ju fler sätt vi erbjuder färdighetsträning på, desto större är sannolikheten att eleverna är stimulerade och motiverade.
Från lärarvyn i Bingel har du som lärare full inblick i hur det går för varje elev och kan vid behov tilldela uppgifter, t ex som läxa, repetition eller utmaning. Du som lärare kan lätt se vad dina elever har gjort och hur det har gått. Bingel fungerar både på dator och surfplatta.
ONLINEBOK Onlineboken är en digital kopia av den tryckta boken och har i de flesta fall ljud. Det går inte att skriva direkt i boken men det finns en anteckningsfunktion bredvid. Onlineboken är tillgänglig från valfri dator eller surfplatta med internetuppkoppling. Den går även att använda som storbok i klassrummet.
Bingel
Bingel - digital färdighetsträning Till ZickZack 4-6 finns även digital färdighetsträning i Bingel. Övningarna bygger på de moment som eleverna har arbetat med och befäster deras kunskaper på ett stimulerande och lustfyllt sätt. Det är lätt att tilldela eleverna uppgifter och följa deras resultat.
En av förbättringarna i version 2 av både Skrivrummet och Läsrummet är att de är anpassade till Lgr22. Kanske uppkommer då frågan:
Hur gör vi om vi redan har version 1 av ZickZacks rum? Kan vi fortsätta med dem ett tag till? Hur väl fungerar de mot Lgr22?
Självklart rekommenderar vi att ni byter till version 2 så snart det är möjligt. Den versionen är bättre anpassad till Lgr22. Men version 1 fungerar fortfarande bra. Det centrala innehåll som ska ligga till grund för planeringen av undervisningen i svenska och svenska som andraspråk finns med även i version 1. Bedömningsunderlagen för Läsa och Skriva är däremot utarbetade utifrån Lgr11.