Avsnitt 15 - Metoder för litteraturläsning med nyanlända – om projektet Intensivsvenska

Samtal med Ann Boglind, svensklärare och lärarutbildare som under många år forskat om barn- och ungdomslitteratur, och Monica Karlsson, gymnasielärare i tyska, svenska och svenska som andraspråk.

svenskpodden-15_apsis.jpg

Intensivsvenska är ett unikt treårigt projekt med målet att ta fram en modell för effektiv undervisning i svenska språket och andra ämnen för nyanlända ungdomar. Projektet, som har Svenska Akademien som huvudman, ingår i Wallenbergstiftelsernas program Integration för Sverige.

I det här samtalet berättar Ann Boglind och Monica Karlsson om projektet och om den specialsatsning i skönlitteratur som de båda arbetar med. De delar med sig av sina tankar om varför det är viktigt att ge tid och utrymme för litteraturläsning i undervisningen av nyanlända, och ger flera konkreta exempel på texter, metoder och modeller som tagits fram inom ramen för projektet Intensivsvenska. De diskuterar även hur lärare kan kombinera originaltexter och lättlästa texter i sin undervisning.

Svenskpodden - Avsnitt #15 Metoder för litteraturläsning med nyanlända

Samtal med Ann Boglind och Monica Karlsson.