Porträtt Ami Hemviken

Så kommunicerar du bättre på jobbet!

Ami Hemviken har alltid varit intresserad av hur människors beteende påverkas och hur vi som flockdjur ständigt påverkar varandra. Läs vår intervju med Ami som just nu är aktuell med boken ”Nå in. Nå fram. Få igenom. Medveten kommunikation på jobbet”.

Ami Hemviken har en bakgrund som högstadielärare i svenska och engelska. Efter att utbildat sig till beteendevetare med pedagogisk inriktning jobbade hon med vuxenutbildning genom att hålla kurser i ledarskap, kommunikation och projektledning på Mindset. Sedan började hon föreläsa på heltid inom ämnena kommunikation, arbetsglädje och ledarskap. I dag jobbar Ami även med individuell ledarcoachning och nyligen släppte hon sin andra bok ”Nå in. Nå fram. Få igenom. Medveten kommunikation på jobbet”.

Du har ju tidigare skrivit boken ”Le! Det är inte tanken som räknas”, som handlar om hur man kan få roligare på jobbet. Kan man säga att din nya bok är en fortsättning på den?

- I min förra bok om arbetsglädje var ju givetvis just kommunikation med som en viktig del. I den här boken har jag valt att lyfta ut den delen och beröra många fler arbetsrelaterade aspekter av just kommunikation. Det har jag gjort för det är kring detta jag får flest frågor och funderingar om när jag är ute och föreläser. Man undrar hur man ska ”ge svar på tal”, bli ”bättre på att presentera utan att dö av nervositet” eller ”varför det uppstår så många missförstånd”.

Hur kommer det sig att du bestämde dig för att skriva den här boken?

- Jag kunde själv inte hitta en lättsam, men samtidigt matnyttig bok som gav handfasta tips om hur man kommunicerar bättre på jobbet. Det var bara retorik, ledarskap eller feedback. Jag vill ge en helhetsbild av om inte alla så i alla fall många av de kommunikativa situationer som det är bra att vi behärskar när vi är på jobbet. Jag vill ge opretentiösa tips om hur läsaren kan vässa sin kommunikativa förmåga en aning. Min tanke är också att du efter att du läst känner att du redan säkerligen behärskar flera situationer riktigt bra, men att du kanske går tillbaka till andra delar i boken och faktiskt gör en liten handlingsplan och börjar träna så att du blir bättre på dessa delar.

I din bok talar du om vikten av att övertyga i stället för att övertala. Vad är skillnaden?

- För mig ligger den största skillnaden i vilket perspektiv du utgår från. När du försöker övertala din samtalspartner utgår du från dig själv och varför DU vill att hen ska göra eller tänka på ett visst sätt. När du i stället övertygar någon utgår du – eller försöker i alla fall utgå – från din mottagare. Hur ser hens perspektiv ut? Vad är viktigt, oviktigt?

Vilka tror du har störst nytta av din bok?

- Jag hoppas att de som stöter på kommunikativa utmaningar på jobbet då och då kan ha nytta av min bok. De som tycker att konflikter är svåra att lösa, de som starkt ogillar att ge eller få feedback, de som ibland upplever att våra möten är ineffektiva, eller de som helt enkelt ibland upplever att det är svårt att nå in, nå fram och få igenom.

Ami-Hemviken_Plan-International.jpg

Alla intäkter går till Plan International

Ami Hemviken är ambassadör för Plan International till vilka alla intäkter för boken doneras - för att ge stöd till världens flickor.

Läs mer om ”Nå in. Nå fram. Få igenom. Medveten kommunikation på jobbet”