"Det märks att Robinserien är framtagen med ett stort hjärta"

För några år sedan fick Mia Söderberg, förläggare på Sanoma Utbildning, tillsammans med en kollega, ett verkligt utmanande uppdrag av sin chef. Det handlade om att skapa marknadens bästa läromedel i svenska för lågstadiet. Resultatet blev Robin, en härligt humoristisk läromedelsserie för F-3. Men hur gick det till egentligen?

I två blogginlägg vill vi dela med oss om hur arbetet gick till när Robin skapades, från tanke till handling. I del 1 får vi träffa Mia och Pernilla som berättar om arbetet med läseböckerna, i del 2, "Alla elever ska känna att de lyckas och kan", får vi träffa Kristina och Anna som skapat arbetsböckerna och lärarguiderna.

- Vi började med att prata med lärarna. Vi reste över hela Sverige och frågade vad de behövde och hur vi kunde stötta dem i deras undervisning. Så småningom bildade vi fokusgrupper där vi testade våra idéer. Det har varit ett enormt bygge där många olika synpunkter har fått vara byggstenar och samtidigt har det varit ett fantastiskt roligt projekt. Författarna, illustratören, formgivaren och redaktörerna, ja alla har lagt ner sin själ i materialet, berättar Mia. ”Det märks att Robinserien är framtagen med ett stort hjärta”, sa en lärare spontant när hon såg böckerna – och hon har helt rätt i det.

Mia har ett långvarigt förflutet som lärare och var bara 19 år gammal när hon stod inför sin första klass i Mälarhöjdens skola.

- Drivkraften har alltid varit intresset för pedagogik och hur barn lär sig läsa, menar Mia. Tänk att se deras aha-upplevelse när det faller på plats, vilken värme och glädje det ger i kroppen.

Författaren Pernilla Gésen, som skapat berättelserna om Robin, har också funderat mycket över barn och läsande, men hade kanske inte sett sig själv i rollen som läromedelsförfattare innan hon kontaktades av Sanoma Utbildning.

Pernilla-Gesen_blogg.jpg
Pernilla Gésen, författare till Robinböckerna

- Jag har skrivit många barn- och ungdomsböcker och genom åren träffat lärare och elever i flera hundra skolor över hela Sverige. Vissa elever har det jättesvårt med läsningen medan andra har det lätt, säger Pernilla. Jag har hela tiden tänkt att lustfyllda och spännande berättelser kanske skulle kunna fånga in de som har det lite trögt i starten.

Pernilla upplevde att de lättlästa böcker om vardagshändelser som hon kom i kontakt med var bra på alla sätt, men saknade det lilla extra. Därför började hon skriva böcker, med ett enkelt språk och mycket humor, som riktade sig speciellt till nybörjarläsarna. Resultatet blev Kompisböckerna som handlar om vännerna i klass 1 A. Mia berättar att hon tänkte: - Är det någon som kan hjälpa oss med att skapa marknadens bästa läromedel, så är det Pernilla.

Och Pernilla gick med på att göra ett försök, men hon hade några villkor.

- Det viktigaste var att det måste få vara roligt! Jag ville också att de vuxna karaktärerna skulle tillåtas vara mångbottnade och att alla karaktärer skulle få sin inre resa.

Robin_illustration.jpg
Illustratör är Millis Sarri som förutom Robinböckerna även illustrerat flera andra barnböcker, bland annat Super-Charlie av Camilla Läckberg.

För barn som ska lära sig läsa är bilderna självklart viktiga.

- Det som står i texten måste synas i bilden, förklarar Mia och berättar att det är Millis Sarri som har skapat de fina illustrationerna till Robinböckerna. - Det har varit julafton varje gång vi har fått se nya bilder. Millis Sarri är fantastiskt duktig, särskilt på att skapa humor i bilderna och fånga olika ansiktsuttryck.

De underfundiga bilderna uppmuntrar till samtal kring texten, vilket är viktigt, påpekar Mia.

- Det är när man får stöta och blöta tankarna kring sin läsning som läsutveckling sker. Och det finns verkligen plats för såna samtal i Robinböckerna. Pernilla har blandat vardag och fantasi i sina berättelser, och skapat situationer som får eleverna att fundera över, och prata om, hur de själva skulle ha gjort. Kan man exempelvis vara osams utan att det är farligt?

Innan Pernilla började skriva gick hon länge omkring och funderade över karaktärerna. Skulle hon ha en pojke eller en flicka som huvudperson? Eller kanske både och?

- Jag kom fram till att jag ville ha någon som var lite friare. Någon som Karlsson på taket, men snällare! Jag såg framför mig en karaktär som både kunde vara väldigt, väldigt smart och samtidigt väldigt, väldigt rolig, säger Pernilla. Det var så Robin kom till.

- När Pernilla kom med den idén så förstod jag med en gång hur bra det skulle bli, säger Mia. Eftersom Robin är en robot så finns det inga begränsningar. Robin har inte heller någon könsbestämning utan är just – Robin. Robin är en karaktär som frigör elevernas fantasi och nyfikenhet.

Robin_1-3.jpg

Robinserien F-3

Robinserien omfattar ett gediget tryckt och digitalt lärarstöd, läseböcker och arbetsbok samt digital färdighetsträning i Bingel. Läseboken för respektive årskurs finns på tre nivåer så att alla elever ges möjlighet att utveckla sin läsning efter egen förmåga. Läs mer om Robinserien här!

Tips! I den här korta YouTube-filmen kan du se hur det går till när Millis Sarri tecknar roboten Robin.